PACK@lunch 9 december
PACK@lunch - med SIS
Se hela sändningen här
Korken kvar – nytt EU-krav för dryckesförpackningar
Fler än 6,5 miljarder plastkorkar öppnas runt om i världen, varje dag, men endast en tiondel av dem återvinns. Från juli 2024 införs nytt krav. Då kommer endast produkter med fastsittande lock att tillåtas på marknaden. Det gäller dryckesbehållare upp till 3 liter och innebär att locket ska sitta på under behållarens hela livslängd. Syftet är att minska risken för nedskräpning och att öka återvinningen av plast i förpackningar.
Nyligen publicerades en europeisk standard för testmetoder och krav för att säkerställa att korkar och lock av plast förblir fästa vid dryckesbehållaren. SiS, Svenska Institutet för Standarder, har representerat svenska intressenter i standardiseringsarbetet.
I syfte att uppmärksamma industrin om standardens omfattning och presentera olika perspektiv på omställningen, anordnade SiS tillsammans med Packmarkaden den 9 december ett PACK@lunch seminarium. Följande frågor var i fokus:
- hur implementeras kravet i svensk lagstiftning,
- hur påverkar kravet industri och produktion,
- hur kommuniceras de nya lösningarna till konsument och
- hur påverkas återvinningsbranschen av dessa
I samtal och paneldiskussion deltog:
- Bledar Beqiri, Projektledare, SiS
- Magnus Willén, Packaging Development Manager, Spendrups Bryggeri AB
- Lisa Wahlström, Kommunikations- och hållbarhetsdirektör, Coca Cola Europacific Partners Sverige AB
- Sara Bergendorff, Materials and Product Quality Manager, Returpack AB
- Per-Stefan Gersbro, Moderator
Länkar med vidare information kring sådant som lyftes i samtalen:
SS-EN 17665:2022 om Förpackningar - Testmetoder och krav för att visa att korkar och lock av plast förblir fästa vid dryckesbehållaren
https://www.sis.se/produkter/forpackningar-och-distribution/flaskor-trag/SS-EN-176652022/
Naturvårdsverkets webbsidor om regler gällande engångsplastprodukter. Texterna där uppdateras löpande så fort vi har något mer att vägleda om, så det kan vara en god idé för aktörerna att hålla koll på dem, såsom:
- Engångsplast och andra engångsprodukter (naturvardsverket.se)
- Frågor och svar om regler för engångsplast (naturvardsverket.se)
- Tidslinje (naturvardsverket.se)
Information om vad som gäller för de nya producentansvaren finns här:
- Producentansvar för vissa tobaksvaror och filter (naturvardsverket.se)
- Producentansvar för ballonger (naturvardsverket.se)
- Producentansvar för våtservetter (naturvardsverket.se)
- Producentansvar för fiskeredskap (naturvardsverket.se)
Information om producentansvaret för förpackningar finns här:
Producenter av vissa engångsplastprodukter ska från och med år 2023 betala nedskräpningsavgifter. Information om det finns här:
EU Commission guidance on the application of Single-Use Plastic rules:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX:52021XC0607(03)
PACK@lunch 28 oktober
PACK@lunch - with Ranpak
Rewatch the webinar with Ranpak
Solve E-commerce Packaging and Labour Challenges with Smart Automation
E-COMMERCE is developing fast. This is also true for consumer expectations. Delivering damage-free goods is no longer enough. Consumers expect frustration-free packaging - that is convenient to handle, open and recycle. They will also notice packaging that is too large - for the product they ordered. While the business - will pay for the extra shipping space.
The packaging proces has a major impact on the environment, the material cost and on the consumer experience. Putting best practices into place requires a strategic approach. Not only are labour costs high. It is also getting harder to get hold of the right workforce. Other challenges come from fitting packaging with the goods being protected
Fortunately, there are solutions to all this. Smart automation!
PACK@lunch with Ranpak in Malmö at Elite Hotel Savoy focused on how implementation of automation could be done and how you can save material, reduce freight rates and mitigate environmental impact with the right solutions
Present on stage:
- Ruud van den Heiligenberg, Senior Sales Manager Europe, Ranpak Automation
- Sven Reichrath, Business Director Europe, Ranpak Automation
- Helena Jare, Business Developer Logistics, Meds Apotek
- Per-Stefan Gersbro, Moderator
PACK@lunch 6 oktober
PACK@lunch - med Graphic Packaging
How should packaging be designed to meet new requirements
When it comes to consumer perception, cardboard and paperbased packaging is the best choice. In most cases. However, this is not always the case when you look at it from a holistic perspective, considering all aspects in the value cycle.
Brand owners are looking for packaging solutions that create consumer trust in parallel with minimal environmental impact and that works, functionally, all through the supply chain.
So how should these packages be designed, that satisfies consumers, all demands in the value chain - while at the same time contributes to circularity?
How does Graphic Packaging, a major European packaging supplier, work with design for circularity, without sacrificing other important properties?
What are the difficulties when choosing a cardboard or paper option? Is it always better than plastic?
This PACK@lunch gave answers to these questions and much more, in presentations and panel discussion with our guests on stage:
Ralf Mack, Dir New Bus Dev, EU Consumer Products, Graphic Packaging International; Ingrid Lidbäck, Marketing Director, Graphic Packaging International and Anja Sandberg, Packaging Development Consultant, Paccon. Per-Stefan Gersbro moderated the session.
PACK@lunch 5 oktober
PACK@lunch - med Visutech
Digital teknik skapar unika möjligheter
Den grafiska branschen utvecklas snabbt. Det gör också kundernas behov. Digitaltrycket har fortsatt sin positiva utveckling, för att möta snabbrörliga konsumtionsmönster, med allt mindre upplagor och kortare livslängd.
Snabba förändringar förändringar gör marknaden mer öppen för de mervärden det digitala trycket kan leverera när serviceförmågan utmanas med minskade orderstorlekar, kortare ledtider och fler lanseringar. Några av de mest framgångsrika produktkampanjerna av ledande varumärken görs idag med digital tryckteknik.
Hur det fungerar i praktiken, fick vi höra våra gäster beskriva under ett mycket välbesökt PACK@lunch på Scanpack Tech Stage.
På scen:
Martin Jörgensen, grundare, ägare och VD till Scandchoko och Lakritsfabriken; Joakim Johansson, VD och ägare till Kartongbolaget i Hälsingborg; Anders Wulff, Team leader Labels & Flexible Packaging Nordic, Visutech. Per-Stefan Gersbro modererade diskussionen.
PACK@lunch 18 mars
PACK@lunch - med Packsize
PACK@lunch – 153 anmälda till webbinariet med Packsize som värd!
Game Changer round the corner…..
More than 100 million litres of air are transported, annually, in half full packages. This corresponds to over 1000 empty trucks! And this is just in Sweden! The growing e-business has made a bad situation worse.
And the E-commerce is growing fast. It has doubled in less than 4 years. With sales of 150 billion SEK, its share of total trade is 16 %. The challenges are plentiful! It's not jus about infrastructure, capacity, deliveries and pick-up points. It´s a lot about packaging.
If you sell or purchase a product online, you want to have a right-sized transport packaging. As small as possible, as big as necessary, while giving adequate protection of the product.
Sustainable packaging processes, that removes air from the box, will be crucial. Automated and sustainable packaging process flows can be set up in many ways, but always with the same ambition, that every single order get its right-sized package in order to save material, fillers, freight rates and - CO2.
Packsize takes a look at the entire process flow and make sure you can continue to grow and improve without wasting resources, with huge productivity improvements for all your orders. At PACK@lunch the 18th of March Martin Jönsson, Senior Director, Key Enterprise accounts & Nordic Markets, Packsize presented an all new and revolutionary automated 3D packaging solution. Sören Boldt Mousten, Area Sales Manager Sealing System A/S presented interesting customer cases.
The presentations was followed by a panel discussion, with an audience of existing and present customers to Packsize as well as a wide range of stake holders in the value chain.