PACK@lunch 18 mars

PACK@lunch - med Packsize

PACK@lunch – 153 anmälda till webbinariet med Packsize som värd!

Se hela sändningen här

Game Changer round the corner…..

More than 100 million litres of air are transported, annually, in half full packages. This corresponds to over 1000 empty trucks! And this is just in Sweden! The growing e-business has made a bad situation worse.

And the E-commerce is growing fast. It has doubled in less than 4 years. With sales of 150 billion SEK, its share of total trade is 16 %. The challenges are plentiful! It's not jus about infrastructure, capacity, deliveries and pick-up points. It´s a lot about packaging.

If you sell or purchase a product online, you want to have a right-sized transport packaging. As small as possible, as big as necessary, while giving adequate protection of the product.

Sustainable packaging processes, that removes air from the box, will be crucial. Automated and sustainable packaging process flows can be set up in many ways, but always with the same ambition, that every single order get its right-sized package in order to save material, fillers, freight rates and - CO2.

Packsize takes a look at the entire process flow and make sure you can continue to grow and improve without wasting resources, with huge productivity improvements for all your orders. At PACK@lunch the 18th of March Martin Jönsson, Senior Director, Key Enterprise accounts & Nordic Markets, Packsize presented an all new and revolutionary automated 3D packaging solution. Sören Boldt Mousten, Area Sales Manager Sealing System A/S presented interesting customer cases.  

The presentations was followed by a panel discussion, with an audience of existing and present customers to Packsize as well as a wide range of stake holders in the value chain.



PACK@lunch 26 mars

PACK@lunch - med DS Smith

PACK@lunch – 258 anmälda till webbinariet med DS Smith som värd!

Se hela sändningen här

Cirkulära förpackningstrender


Vi står alla inför tuffa hållbarhetsmål. I en cirkulär ekonomi ska det som tidigare förpassades till soptunnan förvandlas till en resurs. Det räcker inte att bli fossilfri. Det handlar om en övergång till fossilfritt OCH cirkulärt.

Men hur ska det gå till? Hur skapas förpackningslösningar som är långsiktigt hållbara och som attraherar en medveten konsument?

Under detta webbinarium får du ta del av förpackningstrender och innovationer, som uppfyller kraven in i det nya cirkulära samhället.


Du får lyssna till Jonas Norberg, Sales Manager, DS Smith och Fredrik Johansson, Design & Innovation Manager, DS Smith

Du får också ta del av en färsk rapport från Ipsos om hur köpbeteendet förändrats, som ett resultat av pandemin.  



PACK@lunch 19 mars

PACK@lunch - med Svenska institutet för standarder, SIS

PACK@lunch – 273 anmälda till webbinariet med SIS som värd!

Se hela sändningen här

Design för återvinning genom harmoniserade standarder

I dag arbetar många förpackningsproducenter och varumärkesägare med återvinningsbara förpackningar. Design för återvinning är nämligen en förutsättning för en cirkulär ekonomi, vilket hänvisas flitigt till inom europeisk lagstiftning.

PACK@lunch den 19 mars ger svar på följande frågor:

  • Hur hänger harmoniserade standarder, direktiv och lagar ihop?
  • Varför är harmoniserade standarder viktiga för förpackningsbranschen?
  • Finns det möjlighet för industrin att vara med och påverka framtagningen?

Du möter:

Hilda Sandberg, Analytiker – Nationella relationer, SIS, som belyser betydelsen av harmoniserade standarder och dess framtagningsprocess.

Kristin Geidenmark Olofsson, Director – Regulatory Affairs & Strategic Innovation, Trioplast, informerar om Circular Plastics Alliance (CPA) och standarder som förväntas tas fram vad gäller design för återvinning, plastavfallets och recyklatens kvalitet, integrering av återvunnen plast i produkter samt hur initiativet kommunicerar med EU-direktiv.

Cathrine Löfgren – Näringslivsgruppen Miljöpack, RISE AB, presenterar lagkraven för konstruktion av förpackningar, hur man med hjälp av standarder kan utvärdera att man uppfyller kraven och hur Miljöpack arbetar med frågorna.

Samt projektledare Bledar Beqiri och Jenny Fagerland.



PACK@lunch 27 november

PACK@lunch - med ITO PallPack

PACK@lunch – 165 anmälda till webbinariet med ITO PallPack som värd!

Se hela sändningen här

Framtidens säljkanaler

Det var enklare förr, när butiken var den enda säljkanalen! Idag, när e-handeln växer så det knakar, går detaljhandeln allt mer mot en omnikanal strategi.

Vilka krav ställer det på lagerstyrning, varuflöde och logistiklösningar? Antingen du har investerat stort i lager eller satsat på tredjepartslogistik måste du förhålla dig till de nya kanalerna och nya kundbeteenden i framtiden.

Under detta webbinarium hör du Allan Dickner, Packaging Development Leader, Supply Chain Development, IKEA berätta om resan framåt för IKEA, via multichannel till en Omnichannel Retailer, med en kombination av cash & carry, pick & deliver, click & collect och click & deliver. Det stora varuhuset på åkern ska samverka med den lilla centrumbutiken och e-handeln. Kunden ska inte märka någon skillnad, kundupplevelsen alltid vara densamma. Förutsättningarna skiljer sig åt på olika håll i världen. IKEA har ambitionen att utvecklas med sina kunder oavsett var man befinner sig.

Du får också möta en av marknadens främsta experter på systemintegration, ITO PallPack och höra Axel Hagen, Tekniskt ansvarig för det norska familjeföretagets svenska del, ITO PallPack AB berätta om utmaningarna för e-handelsaktörerna och med kundexempel visa hur de kan hjälpa dem finna lösningar på dessa.



PACK@lunch 20 november

e-handel i en cirkulär värld

PACK@lunch – 393 anmälda till webbinariet med DS Smith som värd!

Se hela sändningen här

e-handel i en cirkulär värld

Det har aldrig hänt så mycket så snabbt, som just nu inom e-handeln! Det gäller alla kategorier. Från sällanköps- till dagligvaruhandel. Från hemelektronik till livsmedel. Det innebär utmaningar på många plan, inte minst vad gäller förpackning, lager och logistik.

DS Smith jobbar efter ett ramverk för att utveckla förpackningar med mindre miljöpåverkan åt sina kunder. Ramverket, Circular Design Principles, tar fasta på en mängd faktorer.

– E-handel har idag blivit så stort att varumärkesägare väljer att e-handelsanpassa sina förpackningar. I den processen finns stora möjligheter att göra förpackningen mer hållbar och resurseffektiv genom att exempelvis minska antalet material, säger Tom Johnsson, business development manager, DS Smith.

– Idag är förpackningen en väsentlig del av varumärket. Som e-handlare finns det mycket du kan göra för att miljöanpassa dina förpackningar. Ta reda på hur mycket luft ni skickar? Hur mycket material ni använder? Vilka material ni använder? Var produceras materialet? Hur påverkas CO2? Företag som gör detta arbete bör skylta med resultatet, säger Fredrik Johansson, design & innovation manager, DS Smith.

E-handeln påverkar också de funktionella egenskaperna hos förpackningen. Inte minst när det kommer till att distribuera livsmedel. Där kommer såväl temperatur som motstånd mot läckage in som variabler, vilka måste kunna tillgodoses. DS Smith deltar bland annat i ett projekt med Arla för att utveckla denna typ av förpackningar, framkom det i dialogen som leddes av Johan Nyström, sales manager key accounts, DS Smith.